Wereldwijde interesse voor innovatieve Noord-Hollandse tuinbouw

ingevoerd op 21-11-2017

Gepubliceerd:

Laatst gewijzigd: 21-11-2017 | 09:37:05

Toen de vader van Petra Barendse jaren geleden met 10 kistjes paprika’s op de veiling kwam, werd hij vreemd aangekeken. Die nieuwe groente, wat moesten ze daar nou mee? De geschiedenis toont zijn gelijk aan: vandaag de dag teelt het bedrijf van Petra en haar man Léon op een goede dag meer dan 70.000 kilo.

Paprika’s zo ver ’t oog reikt
Vanuit de hele wereld komen geïnteresseerden langs om te zien hoe je duurzaam op grote schaal landbouw kunt bedrijven met minder energie. “Ik had het er laatst nog over met mijn vader. Hoe het in relatief korte tijd allemaal is gelopen. Hij was hier onlangs en keek weer zijn ogen uit.” En hij is niet de enige. Wekelijks ontvangt Barendse delegaties uit Zuid-Korea, Spanje, Amerika en ander delen van de wereld. Allemaal staan ze vol verbazing te kijken. Niet alleen vanwege de omvang – we verplaatsen ons per fiets door de kas – maar ook vanwege de technologie, duurzaamheid en samenwerkingsverbanden. “Niet veel mensen realiseren zich hoe innovatief we in de Kop van Noord-Holland zijn. We zetten ons elke dag in om duurzamer te produceren. Dit lukt alleen als je samen optrekt. Niet alleen met de andere bedrijven in Agriport, maar ook met de overheid, zoals de provincie Noord-Holland en Europa.”

Direct verkocht
Het begon voor Barendse en haar man zo’n 10 jaar geleden, toen ze letterlijk besloten te verkassen naar het nieuwe Agriport A7 in de kop van Noord-Holland. Beiden hebben hun wortels in het Westland en komen uit een tuindersfamilie. “We zochten al een tijd naar mogelijkheden om uit te breiden. Dat was in het Westland niet mogelijk. Toen hoorden we van dit gebied, waar grootschalige glasbouw mogelijk werd gemaakt. We gingen kijken en waren eigenlijk direct verkocht. De ruimte, de mogelijkheden. Dit moest het zijn.”

Inmiddels heeft Barendse DC drie verschillende kassen waar oranje paprika’s, rode paprika’s en snacktomaten worden geteeld. De groenten worden na het plukken direct door zelfrijdende wagentjes naar het sorteercentrum gereden, waar ze worden verpakt voor vervoer naar de afnemers. “We doen er alles aan om het precies zo te doen als de klant het wil”, vertelt Barendse terwijl ze tussen de lopende banden beweegt. “Dit kratje met oranje paprika’s gaat straks richting Zweden. Daar kan het direct de winkel in.”

Samen groeien
Voor de familie Barendse was Agriport A7 precies wat ze nodig hadden. “De werkcultuur, de drang om de beste te zijn, de ruimte om te ondernemen en het ideale klimaat om paprika’s en tomaten te kunnen telen: het is perfect. En juist doordat er meerdere ondernemers met deze instelling zijn, is het mogelijk samen grote investeringen te doen en gebruik te maken van bijvoorbeeld Europese subsidies.”

“Als je kennis deelt, dan kun je samen groeien. Zo zijn we samen met andere agrarisch ondernemers sinds 2013 op Agriport gestart met boren naar aardwarmte.” Door het gebruik van aardwarmte heeft het bedrijf 35% minder gas nodig. Omdat er dit jaar opnieuw geboord wordt naar aardwarmte, worden de bedrijven op Agriport steeds minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. “Ook hebben we drie grote eigen warmtekrachtkoppelingsinstallaties, deze leveren warmte en CO2 voor de kassen. En we kunnen de extra opgewekte stroom doorverkopen. We hebben een milieukeurlabel ontvangen. Daar zijn we erg trots op!”

Uit de hele wereld
Het bedrijf bleef groeien en moderniseren. Dit trok aandacht uit binnen én buitenland en Barendse werd steeds vaker gevraagd namens Agriport rondleidingen te verzorgen. Uiteindelijk besloot ze een eigen excursiebedrijf op te zetten. “Nu komen jaarlijks duizenden mensen op bezoek. Niet alleen professionals uit de land- en tuinbouwwereld, maar ook mensen die het gewoon leuk vinden als uitje met het bedrijf of de familie.” Ze laten zich onderdompelen in de wondere wereld van de paprikateelt en zijn vaak enorm verrast door wat ze aantreffen.

“Steeds meer mensen zijn benieuwd naar waar hun eten vandaan komt. Daarnaast is er natuurlijk het wereldwijde voedselprobleem. Daar wordt veel over gesproken. Dit gebied is wat dat betreft heel belangrijk. Niet alleen omdat er zoveel wordt verbouwd, maar ook vanwege alle kennis die hier zit. We kunnen de sleutel zijn tot het oplossen van het wereldvoedselprobleem. Het grappige is dat ik het gevoel heb dat de rest van de wereld dat soms beter beseft dan wijzelf.”

Maar ook de hightech oplossingen in het bedrijf van Barendse oogsten veel nieuwsgierigheid. De zelfrijdende karren zijn opzienbarend. En ook de robot die buiten de glazen wast. “Dat is mijn persoonlijke favoriet. Zeker voor tomaten kan één procent meer licht voor één procent meer opbrengst zorgen!” Toch waarschuwt ze sommige bezoekers ook. “Dit zijn allemaal grote investeringen, die alleen rendabel zijn bij een grote afzet. Wanneer je maar een handjevol groente teelt, dan heeft zo’n robot helemaal geen zin. Hoe innovatief het ook mag zijn.”

Barendse wil haar excursies komende tijd verder uitbreiden en het verhaal van de Agriport blijven vertellen. “Ik heb het gevoel dat we nog maar net zijn begonnen. Dit blijft een heel bijzondere wereld.”

Bron: Kwartaalblad Provincie Noord-Holland