Verslag netwerkavond 19 november ‘18 recreatie en toerisme ondernemers

ingevoerd op 16-01-2019

Op maandagavond 19 november heeft de netwerkbijeenkomst ‘Ruimte voor groei’ voor toeristische ondernemers uit Hollands Kroon plaatsgevonden. De rode draad van de avond was netwerken en het uitwisselen van kennis. Het was een zeer geslaagde avond met een divers gezelschap: van bed & breakfast tot camping en van Staatsbosbeheer tot museumeigenaren.

Verloop van de avond
Tijdens de avond werden zeven pitches gegeven door ondernemers, de gemeente en Holland Boven Amsterdam. Vijf enthousiaste ondernemers vertelde over hun nieuwe product of over het uitbreiden van hun product(en). Door de gemeente werd de ontwikkelkaart gepresenteerd. Marlies Groot van Holland Boven Amsterdam heeft de verhaallijnen en de Waddenzeepromotie toegelicht en vertelde hoe ondernemers hierbij aan kunnen haken.

De opening van de avond werd verzorgd door wethouder Theo Meskers en Margret Hoekenga-Idema (OFHK). Margret gaf een beeld over het doel en de werkwijze van de werkgroep recreatie & toerisme. Theo Meskers benadrukte de belangrijke rol die ondernemers spelen in Hollands Kroon.

De ondernemerspitches werden verzorgd door:
• Robert Kruijff van Hoenderdaell. Robert vertelde over de uitbreidingsplannen van dierenpark Hoenderdaell. Het park zal worden uitgebreid met een SOS Dolfijn -opvangbassin, een olifantenopvang, vakantiehuisjes en een museum (beleefcentrum).

• Marbel de Graaf van Leven van de Wind. Gastvrouw Marbel vertelde dat Leven van de Wind gaat uitbreiden met een bezoekerscentrum over duurzame energie gecombineerd met een vergaderlocatie.

• Sasja Wiegersma van Station Windwacht en camping Het Bos Roept! en Alfons van der Veen van camping Waddenzee gaan een samenwerking aan om meer mensen via het water Hollands Kroon te laten ontdekken. Zij willen vaararrangementen aanbieden op het Amstelmeerkanaal (Wieringerrandkanaal).

• Gidus Hopmans van camping Het Bos Roept! vertelde over hun nieuwe product het ‘Huis van Niets’. Het Huis van Niets is een dijkhuisje op de Hollands Kroonse IJsselmeerdijk, langs de Noorderdijkweg. Het huisje is een vergader- en trouwlocatie. Daarbij willen zij een pop up restaurant openen.

• Piet Tromp vertelde over de ontwikkelingen in Kolhorn en Sloepennetwerk. Piet is ondernemer van horecagelegenheid Egelantier en beheert de jachthaven. Hij vertelde over het ontsluiten van vaarroutes en het belang van samenwerking om Kolhorn.

Tussendoor presenteerde Silke Benjamins van gemeente Hollands Kroon de ontwikkelkaart. De ontwikkelkaart is een kaart vol met initiatieven van ondernemers en nieuwe ideeën, die van toegevoegde waarde zijn voor ons gebied. Deze ideeën en initiatieven zijn naar voren gekomen na overleg met bewoners en ondernemers. De gemeenteambtenaren faciliteren en stimuleren deze ideeën en initiatieven waar mogelijk.

Als laatste presenteerde Marlies Groot van Holland Boven Amsterdam. Zij vertelde over de verhaallijnen die de rode draad zijn in de promotie en marketing, en de kansen die dit aan ondernemers biedt. Tevens komt er een uitgebreid marketingprogramma aan om het Waddengebied op de kaart te zetten. De komende zes jaar wordt hierop ingezet. Dit biedt ook interessante kansen voor Hollands Kroon en de ondernemers. In februari 2019 volgt er een uitnodiging om een informatiebijeenkomst bij te wonen, waar ook workshops worden gegeven.

Oproep voor ondernemers
De ontwikkelkaart is in concept gepresenteerd tijdens de netwerkavond. Samen met ondernemers en andere belanghebbenden wordt verder gewerkt aan de ontwikkelkaart. Heeft u ideeën voor de ontwikkelkaart of wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met de gemeente Hollands Kroon.

Gemma Rotgans-Kuitert, verblijfsrecreatie en regionale samenwerking
@: GemmaRotgansKuitert@hollandskroon.nl
Zoraida Schuitema, waterrecreatie en De Kop Werkt!
@: ZoraidaSchuitema@hollandskroon.nl
Silke Benjamins, Marketing en communicatie en ondersteuning
@: SilkeBenjamins@hollandskroon.nl

Bron: Gemeente Hollands Kroon
 

Bezoek Hollands Kroon_banner Bezoek Hollands Kroon_banner