Regeling vergoeding voor controle op coronatoegangsbewijs door ondernemers, instellingen en verenigingen verlengd

OFHK Nieuws van 09-02-2022

Heeft uw bedrijf, instelling of vereniging te maken met de verplichte controle op het coronatoegangsbewijs (CTB) en heeft u hiervoor de inzet van ondersteunend personeel nodig (gehad)? Lees dan hier welke kosten er vergoed worden en aan welke voorwaarden uw aanvraag moet voldoen.


Het CTB
Vanaf september 2021 hebben ondernemers, instellingen of verenigingen in bijvoorbeeld de horeca, cultuur en sport te maken met het coronatoegangsbewijs (CTB).

Iedereen van 13 jaar en ouder heeft daar dan een CTB nodig. Vanaf 14 jaar moet iedereen daarbij ook zijn of haar ID-bewijs laten zien.

Klik hier voor meer informatie over Waar u een coronatoegangsbewijs nodig heeft (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-coronabewijs-en-coronatoegangsbewijs/coronatoegangsbewijs/waar-verplicht?utm_source=pagina-offline&utm_medium=redirect), de Regels over het coronatoegangsbewijs (CTB) (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-coronabewijs-en-coronatoegangsbewijs/coronatoegangsbewijs) en de informatie voor ondernemers, instellingen en verenigingen (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-coronabewijs-en-coronatoegangsbewijs/ondernemers-organisatoren-bedrijven/ondernemers).


Toetsing door ondernemers, instellingen en verenigingen
Het kabinet en het Veiligheidsberaad hebben afspraken gemaakt over de handhaving op coronatoegangsbewijzen (CTB). Bezoekers zijn zelf verantwoordelijk voor de naleving van de maatregelen. Ondernemers, instellingen en verenigingen hebben de plicht om bezoekers te vragen naar een geldig coronatoegangsbewijs, dat overeenkomt met hun legitimatie. Gemeenten hebben een handhavingstaak of ondernemers de controle op de coronatoegangsbewijzen uitvoeren.


Vergoeding voor inzet (extra) personeel op controle CTB beschikbaar 
Voor de controle op coronatoegangsbewijzen en identiteitsdocumenten is vanuit het rijk een vergoeding beschikbaar gesteld. Net als bij de eerste regeling van eind 2021, kunnen lokale ondernemers, instellingen en verenigingen die in de periode vanaf 1 januari tot 26 maart 2022 extra personeel inzetten of materiaal hebben aangekocht om de controle uit te kunnen voeren in aanmerking komen voor een vergoeding. Denk aan de inzet van bijvoorbeeld (extra) beveiligers, controleurs of hosts die helpen bij de controle van de CTB.


Welke kosten worden vergoed?
Voor vergoeding komen de volgende kosten in aanmerking. Ze moeten samenhangen met de ondersteuning bij of nabij voorzieningen, die op grond van de ‘Tijdelijke regeling maatregelen covid-19’verplicht zijn om de coronatoegangsbewijzen te controleren en waarbij, onder omstandigheden, de toegang ontzegt mag worden. De bijdrage vergoedt kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken. Denk hierbij aan de inzet van gastheren, gastvrouwen of beveiligers. Alleen de kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 1 januari tot en met 26 maart 2022 komen voor vergoeding in aanmerking.


Vergoedbare kosten (voorwaarden)
De volgende kosten komen voor vergoeding in aanmerking. Dit zijn kosten die door de voor de ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de ’Tijdelijke regeling’.

1. verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

2. verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder 1;

3. in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

4. materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

5. verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder 1 tot en met 4.

Kosten worden dus vergoed inclusief de betaalde BTW. Voor deze betaalde BTW kan geen beroep worden gedaan op het btw-compensatiefonds (zie kopje hieronder ‘Niet vergoedbare kosten’ onder punt 3).


Niet vergoedbare kosten 
Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten niet in aanmerking:

kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan vóór 1 januari 2022;

kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt;

kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, of recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.


Vergoeding aanvragen
Via  Vergoeding aanvragen (https://www.hollandskroon.nl/ondernemers/ondernemers-en-corona/aanvraag-incidentele-bijdrage-ondersteuning-controle-op) kunt u een aanvraag indienen. Dit kan tot en met 20 maart 2022. U kunt aangeven welke kosten u nog maakt van 20 tot en met 26 maart 2022 in deze aanvraag. Vergeet niet uw factuur aan de gemeente als bijlage toe te voegen. Op de factuur moet duidelijk staan, dat is voldaan aan de ‘vergoedbare kosten/voorwaarden’ genoemd onder 1 tot en met 5. Dit moet een factuur zijn die u zelf heeft opgesteld, dus met uw eigen naam en logo. Facturen die u van derden (bv het beveiligingsbedrijf) heeft gekregen betaalt u zelf. U voegt die nota ook toe als bijlage voor verantwoording van uw aanvraag.

Na goedkeuring van uw aanvraag maken wij het geld over op uw rekening. Bij vragen wordt er contact met u opgenomen.
Heeft u vragen voor ons? Stel ze gerust aan het Ondernemersloket (https://www.hollandskroon.nl/ondernemers/ondernemersloket/ondernemersloket-hollands-kroon).

Bron: Gemeente Hollands Kroon (https://www.hollandskroon.nl/inwoners/nieuws/regeling-vergoeding-voor-controle-op-coronatoegangsbewijs-door-ondernemers)

plaatje hollands kroon plaatje hollands kroon