Resultaten Inwoners- en ondernemerspeiling: ruime voldoende voor de veiligheid in eigen buurt en tevredenheid over het ondernemersklimaat

OFHK Nieuws van 06-05-2022

In Hollands Kroon vinden we het belangrijk te weten wat er onder onze inwoners en ondernemers leeft. Daarom houden wij iedere twee jaar een inwoners- en ondernemerspeiling. De resultaten van de peilingen zijn bekend. Hierin geven inwoners en ondernemers aan dat zij meer tevreden zijn over onze dienstverlening dan twee jaar geleden.

“Trots op de uitkomsten van dit jaar”

Infographic peilingen 2022 (https://www.hollandskroon.nl/system/files/2022-04/Infographic%20peilingen.jpg) 

Burgemeester Rian van Dam: “Sinds 2018 doen we iedere twee jaar een peiling onder onze inwoners en ondernemers. Daarin laten zij ons weten hoe we het doen. Hier leren we van want met de uitkomsten kunnen we aan de slag om onze dienstverlening te verbeteren. Ik ben trots op de uitkomsten van dit jaar. De cijfers voor dienstverlening en communicatie scoren hoger dan twee jaar geleden en krijgen een mooie voldoende. Ook is er nog op punten verbetering nodig. Hier gaan we mee aan de slag.”

Ondernemers blij met het vestigings- en ondernemersklimaat

De ondernemerspeiling laat vanaf 2018 een verbetering zien als het gaat om het vestigings- en ondernemersklimaat. Dit was ook één van de doelstellingen vanuit het coalitieprogramma 2018-2022. Ook geven ondernemers aan meer tevreden te zijn over de digitale dienstverlening. Daarnaast beoordelen zij de deskundigheid van onze medewerkers hoger. 

Dienstverlening krijgt hoger cijfer

Meer dan de helft van de inwoners zegt tevreden te zijn over het contact dat zij met ons hebben gehad. Het gaat om contact in het afgelopen jaar. Het persoonlijk contact, de deskundigheid en het goed beantwoorden van de vraag door een medewerker, wordt als positief ervaren. Deze beoordeling is een stuk hoger dan in de peiling van 2020. Wel vinden onze inwoners dat de telefonische bereikbaarheid mag verbeteren. Ondernemers beoordelen de dienstverlening beter dan in de peilingen van 2018 en 2020.

Informatie voor inwoners

Op het gebied van communicatie zien we ook een verbetering terug in de cijfers. Wel geven mensen aan het moeilijk te vinden op de hoogte te blijven van de gemeentelijke ontwikkelingen. We zijn daarom begin dit jaar begonnen met het delen van informatie en gemeentenieuws op tv-schermen. Deze schermen hangen op openbare plekken zoals dorpshuizen en supermarkten door de hele gemeente heen. Zo kan iedere inwoner altijd in eigen omgeving onze informatie lezen.

Inwoners wonen prettig in de buurt

Inwoners geven aan dat zij nog steeds prettig in hun buurt wonen. Buurtbewoners gaan prettig met elkaar om en de veiligheid krijgt een hoge beoordeling. Wel ervaart een groot deel van de inwoners verkeersonveiligheid. Wij werken eraan om dit te verbeteren.

Openbare Ruimte

Inwoners beoordelen de openbare ruimte hoger dan in 2020. Toch zien inwoners graag verbeteringen in het onderhoud van perken, plantsoenen en het onderhoud van wegen.

De peiling

In deze peiling vragen wij inwoners en ondernemers naar hun oordeel over onderwerpen als leefomgeving, veiligheid, dienstverlening, het welzijn en het ondernemersklimaat. Begin dit jaar vroegen wij aan willekeurig 3.600 inwoners om de inwonerspeiling in te vullen. Op deze uitnodiging hebben 725 inwoners gereageerd. In dezelfde periode hadden wij alle ondernemers uitgenodigd om de ondernemerspeiling in te vullen. Hier hebben 255 ondernemers gebruik van gemaakt.

Resultaten

De rapportages van de inwoners- en ondernemerspeiling vindt u terug in het groene blok op deze pagina. Verder zijn de resultaten aangeboden aan de gemeenteraad. Ook komen de resultaten terug op www.waarstaatjegemeente.nl. Daar kunnen binnenkort de resultaten met andere gemeenten vergeleken worden.

Bron: Gemeente Hollands Kroon (https://www.hollandskroon.nl/inwoners/nieuws/resultaten-inwoners-en-ondernemerspeiling-ruime-voldoende-voor-de-veiligheid-in)

plaatje hollands kroon plaatje hollands kroon